Wijziging Wet BIG 1 april 2019: Bekend maken BIG-nummer

Per 1 april 2019 komt er een wijziging in de Wet BIG. Het is vanaf dat moment verplicht om als zorgverlener jouw BIG-nummer actief bekend te maken. Maar wat betekent dit en waar moet dit nummer allemaal vermeld worden? Je leest het hier.

Wat is het BIG-register en een BIG-nummer?

Het BIG-register geeft duidelijkheid over de bevoegdheid van een zorgverlener. In dit register staan onder andere artsen, fysiotherapeuten en verpleegkundigen. Het BIG-register is voor iedereen open om in te zien. Zo kan bijvoorbeeld een cliënt de bevoegdheid van zijn of haar zorgverlener bekijken. Een zorgverlener moet iedere 5 jaar opnieuw aantonen waarom zij voldoen aan de eisen om in het BIG-register te staan. Het BIG-nummer is het nummer wat gekoppeld is aan jou als zorgverlener. Wanneer iemand dus jouw BIG-nummer opzoekt, zal jouw bevoegdheid zichtbaar zijn.

Wanneer heb je een BIG-nummer nodig?

Je hebt een BIG-nummer wanneer je een beroepstitel wilt voeren. Met een BIG-registratie krijg je titelbescherming en mag je dus openlijk jouw beroepstitel gebruiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de titel verpleegkundige, arts of verloskundige.

Wat betekent de wetswijziging BIG per 1 april 2019?

Per 1 april 2019 heet het VWS besloten een wijziging door te voeren in de wet BIG. Hierdoor zijn alle BIG-geregistreerde zorgverleners verplicht hun BIG-nummer actief bekend te maken. Zo kunnen cliënten makkelijker controleren of hun zorgverleners BIG-geregistreerd zijn en BIG-geregistreerde zorgverleners kunnen zo sneller gevonden worden en niet verward worden met een collega met dezelfde naam bijvoorbeeld. Per 1 april gaat deze wetswijziging in, maar het VWS zal dit voorlopig nog niet gaan handhaven. Dit geeft zorgverleners ruim de tijd om alle communicatiemiddelen aan te passen aan de wetswijziging BIG.

Waar moet ik mijn BIG-nummer vermelden?

Vanaf 1 april 2019 moet het BIG-nummer bekendgemaakt worden op alle plekken waar je beroepsmatig jouw naam en beroep bekend maakt. De volgende situaties worden door het ministerie benoemd:

  • website(s) en andere digitale media
  • briefpapier en e-mail handtekening
  • facturen
  • in wachtkamers van praktijken en ziekenhuizen waar de naam van de BIG-geregistreerde zorgverlener wordt vermeld

Standby thuiszorg is aangesloten bij ZorgThuisNL. Mocht je vragen hebben over de wetswijziging BIG dan kunnen wij deze vraag voor jouw bij hen neerleggen.

Bron: BIG-register

 

Reacties op dit bericht