Wordt zzp'er in de thuiszorg in 6 stappen

Ben je nog geen zelfstandig zorgverlener, maar wil je dit wel worden? Dan is een van de grootste vragen natuurlijk: “Waar moet ik beginnen?”. Daarom hebben wij met Standby thuiszorg een handig stappenplan opgesteld dat jou uitlegt hoe je in 6 stappen zelfstandig ondernemer in de thuiszorg kunt worden. Wanneer je al deze stappen hebt doorlopen, mag jij jezelf zelfstandig ondernemer noemen en kun je zorg gaan verlenen als zelfstandige. Ook kun je je vanaf dit moment inschrijven bij Standby thuiszorg en via deze weg zorgvragen invullen die passen bij jouw kennis, ervaring en wensen.

Stap 1: Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

De eerste stap naar het zelfstandig ondernemerschap is jezelf inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Via deze link kun je jezelf in 3 simpele stappen aanmelden als eenmanszaak oftewel als zelfstandig ondernemer. Let op dat je als handelsactiviteit Thuiszorg vermeldt met bijbehorende SBI-code 88101. Na deze inschrijving krijg je een KvK-nummer en worden je gegevens doorgegeven aan de belastingdienst.

Mocht je vragen hebben tijdens dit proces dan kun je bellen met een KvK-adviseur: 088-5852222 of je kunt het informatiepunt van de overheid voor ondernemers raadplegen: ondernemersplein.nl.

Wat hiernaar ook erg belangrijk is, is het invullen van de vragenlijst nieuwe zorgaanbieders. In deze vragenlijst wordt er gekeken naar wat voor zorg u gaat leveren, er wordt gekeken naar de aanwezigheid van bepaalde beleidsdocumenten, zorgformats en (werk)afspraken. Belangrijk is om deze vragenlijst meteen in te vullen anders zul je herinneringsberichten blijven krijgen.

Kosten

Voor de inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel betaal je eenmalig een inschrijfvergoeding van €50,-. Daarnaast heb je een uittrekstel nodig dat kan dienen als jouw bewijs van inschrijving. Dit kost eenmalig €15,-. Deze kosten betaal je met pinpas of creditcard als je bij de Kamer van Koophandel bent om je inschrijving compleet te maken.

Tip

De Kamer van Koophandel organiseert regelmatig bijeenkomsten voor startende zzp’ers. Hierbij krijg je uitleg over wat je kunt verwachten van criteria gesteld aan het zelfstandig ondernemerschap. Kijk op de website van de KvK voor actuele data waarop deze bijeenkomsten plaatsvinden.

Stap 2: Aanmelden voor het BIG register

Op het moment dat je verpleegkundige bent (niveau 4 of hoger) heb je een BIG-registratie nodig om werkzaamheden uit te kunnen voeren. Zonder deze registratie kan en mag je geen zorg verlenen. Wanneer je al eerder in de zorg werkzaam bent geweest kan het zijn dat je deze registratie al hebt. Heb je dit nog niet? Dan zal je dit dus zelf aan moeten vragen. Het aanmelden voor het BIG register kun je doen via deze website.

Wil je zelfstandige in de zorg worden, maar heb je niet het niveau voor een verpleegkundige? Dan kun je je alsnog laten registreren om de kwaliteit van je zorg te waarborgen. Dit is het kwaliteitsregister van de V&VN. Dit is niet verplicht, zoals een BIG-registratie, maar wel aan te raden.

Stap 3: VOG aanvragen bij de gemeente

Als zelfstandig zorgverlener dien je ook een recente (max. 1 jaar oud) Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) met screeningsprofiel 45 Gezondheidszorg en welzijn van mens en dier te overhandigen. Met deze verklaring toon je aan dat jouw gedrag in het verleden geen belemmering vormt voor het verlenen van thuiszorg. Deze verklaring kun je aanvragen bij de gemeente waar je ingeschreven staat.

Kosten

Per gemeente kunnen de kosten voor een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) verschillend. Over het algemeen liggen de kosten rond de €40,-.

Tip

Let op: je VOG is beperkt houdbaar. Deze dien je tweejaarlijks opnieuw aan te vragen en te overleggen.

Stap 4: Aanvragen van een AGB-code

Een AGB-code is een Algemeen GegevensBeheer-code. Dit is een landelijke code waaraan een zorgaanbieder herkend kan worden. Deze heb je als zelfstandig zorgverlener nodig voor het communicatie- en declaratieproces tussen jou als zorgverlener en zorgverzekeraar of SVB (sociale verzekeringsbank). Deze code kun je aanvragen via agbcode.nl. Gemiddeld duurt het ongeveer 5 werkdagen totdat je een AGB-code ontvangt na aanvraag.

Stap 5: Verzekeringen afsluiten

Als zelfstandig zorgverlener ben je zelfstandig ondernemer, wat wil zeggen dat je handelt voor eigen rekening en op eigen risico. Het is daarom goed om de juiste verzekeringen hiervoor af te sluiten. De twee belangrijkste verzekeringen zijn de beroepsaansprakelijkheidsverzekering en de beroepsrechtsbijstandsverzekering. Daarnaast is een verzekering voor ziekte en arbeidsongeschiktheid ook zeker aan te raden, maar dit is optioneel.

Kosten

De kosten van de verzekeringen kunnen enorm wisselen. Mocht u hier informatie over willen dan kunt u hiervoor onder andere contact opnemen met Standby thuiszorg. Om toch alvast een inschatting te geven van de kosten hieronder een klein overzicht.

Kosten_verzekering_zzper_in_de_zorg-1

Stap 6: Klachtenregeling afsluiten

Het is wettelijk (volgens de WKKGZ) verplicht om als zzp’er in de zorg een klachtenregeling te treffen. Dit kun je dor via bijvoorbeeld Solopartners of Klachtenportaal. Zij ondersteunen je bij het afhandelen van eventuele klachten die ontstaan tijdens uw werk als zelfstandig zorgverlener.

Als je al deze stappen hebt afgerond, kun je aan de slag als zelfstandig zorgverlener. Gefeliciteerd!

Maar nu komt er weer een grote uitdaging, namelijk klanten zoeken. Wij van Standby thuiszorg helpen je hierbij. Door je bij ons in te schrijven als zzp’er kun je reageren op openstaande zorgvragen en onderdeel worden van een zorgteam dat zorg aan cliënten levert van 3 tot 24 uur per dag. Wat moet je hiervoor doen? Meld je aan via onderstaande knop en dan gaan we samen aan de slag. Nog vragen? Neem dan contact op via 0411-688399.